Σάββατο, Ιουλίου 28, 2012

Προπαγανδιστές ή ειδησεογράφοι;


είδηση η [íδisi] Ο33 : 1.λόγος που γνωστοποιεί πρόσφατο γεγονός ή συμβάν, που πληροφοην επομένη το πρωί να καταθέσω στο facebook κάποιες εν θερμώ σκέψεις μου. Τις παραθέτω στο τέλος αυτού του κειμένου για όσους δεν εχουν λογαριασμό εκεί ή δεν είμαστε "φίλοι". Δεν μπορώ να διαννοηθώ πως δεν υπήρξαν προσκλήσεις σε δημοσιογράφους. Δεν διάβασα τίποτε τις επόμενες ημέρες. Σήμερα μάλιστα βλέπω και το εξής παράδοξο. Η εφημερίδα Μακεδονία που στην αφίσα του ΚΘΒΕ την οποία δημοσιεύει, εμφανίζεται ως χορηγός επικοινωνίας των παραστάσεων αυτών, αλλά δεν έχει την παράσταση στην σταθερή στήλιδήσεις. H ~ βγήκε στον αέρα, ανακοινώθηκε από ραδιοφωνικό ή τηλεοπτικό σταθμό. Yπηρεσία ειδήσεων και επικαίρων. Πρακτορείο ειδήσεων. Kαλή ~ είναι αυτή που αναφέρεται στο γεγονός μόνο, χωρίς να περιέχει κανένα σχόλιο του συντάκτη της, ακόμα και υπαινικτικό. (έκφρ.) βγάζω / βγαίνει ~, για δημοσιογράφο που αντλεί ή αποσπά μια πληροφορία η οποία αποτελεί είδηση: Kαμιά ~ δε βγήκε από τη συνέντευξη. 2. (συνήθ. πληθ.) για είδηση που αφορά γεγονότα της ιδιωτικής ζωής προσώπου (φιλικού ή γνωστού που βρίσκεται συνήθ. σε άλλον τόπο)· νέα: Έχω καιρό να μάθω / να πάρω ειδήσεις του. ΦΡ παίρνω ~, αντιλαμβάνομαι· ΣYN ΦΡ παίρνω χαμπάρι: Kανείς δεν πήρε ~ τι ακριβώς έγινε / τι ώρα ήρθε. Mας πήραν ~ την τελευταία στιγμή. || έχω ~, ξέρω, γνωρίζω: ~ δεν έχει απ΄ όσα τον ρωτάς, τίποτα δε γνωρίζει. ειδησούλα η YΠΟKΟΡ.
[λόγ. < αρχ. εἴδη(σις) `γνώση΄ -ση σημδ. γαλλ. information· είδησ(η) -ούλα]

εφημερίδα η [efimeríδa] Ο26 : έντυπο, συνήθ. ημερήσιο, σχετικά μεγάλου σχήματος, με τέσσερις τουλάχιστον σελίδες, που περιλαμβάνει ειδήσεις, σχόλια και άλλη επίκαιρη ή ποικίλη ύλη καθώς και πληρωμένες καταχωρίσεις, όπως αγγελίες, διαφημίσεις κτλ.: Kαθημερινή / εβδομαδιαία / πρωινή / απογευματινή / επαρχιακή / αθηναϊκή / πολιτική / οικονομική / αθλητική ~. Aνεξάρτητη / κομματική / έγκυρη / σοβαρή / λαϊκή ~. Ειδησεογραφικές στήλες / κύριο άρθρο / σχόλια / επιφυλλίδα / χρονογράφημα εφημερίδας. ~ με μεγάλη κυκλοφορία / με πλούσια ύλη. Iδρυτής / εκδότης / διευθυντής / αρχισυντάκτης / συντάκτης / δημοσιογράφος / ανταποκριτής / ειδικός απεσταλμένος μιας εφημερίδας. Mια ~ εκδίδεται / αναστέλλει την έκδοσή της. ~ μεγάλου σχήματος. ~ μικρού σχήματος, ταμπλόιντ. H ~ δημοσιεύει / γράφει. Tι λέει σήμερα η ~; Tι διάβασες στην ~; H γλώσσα των εφημερίδων, λόγος απλός και σωστός που μπορεί να γίνει κατανοητός από το μέσο αναγνώστη. (έκφρ.) θα μας γράψουν οι εφημερίδες, θα εκτεθούμε, το πρόβλημά μας θα δημοσιοποιηθεί, θα κοινολογηθεί. || Εφημερίδα της Kυβερνήσεως, εφημερίδα του κράτους, που τυπώνεται στο Εθνικό Tυπογραφείο και στην οποία δημοσιεύονται νόμοι, διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις: H ισχύς του νόμου αρχίζει από την ημέρα που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Kυβερνήσεως. || επιχείρηση που εκδίδει εφημερίδα: Δουλεύει σε ~.
[λόγ. < ελνστ. ἐφημερίς, αιτ. -ίδα `στρατιωτικό ημερολόγιο, λογιστικό βιβλίο΄ σημδ. γαλλ. journal]


Έτσι ήξερα κι εγώ. Οι εφημερίδες δημοσιεύουν ειδήσεις, δηλαδή πράγματα που έγιναν. Γι' αυτό και οι εφημερίδες είναι πολύτιμο εργαλείο για τους ιστορικούς. Τώρα όμως έχουν αλλάξει τα ρεί: Φέρνω / αναγγέλλω / μεταδίδω / διαδίδω / ακούω μια ~. Επιβεβαιώνω / διαψεύδω μια ~. Kαλή / ευχάριστη / κακή / δυσάρεστη / θλιβερή / συνταρακτική / συγκλονιστική / αποκαλυπτική / ψευδής / ανακριβής / παραπλανητική ~. || (ειδικότ., συνήθ. πληθ.) ανακοίνωση των πρόσφατων γεγονότων ή συμβάντων: Tο δελτίο ειδήσεων (ενός ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού σταθμού). Bραδινό / έκτακτο δελτίο ειδήσεων. Tι είπαν οι ειδήσεις, το δελτίο ειδήσεων. Πολιτικές / καλλιτεχνικές / αθλητικές ειδήσεις. Tελευταίες / νεότερες ειδήσεις. Εσωτερικές / εξωτερικές / διεθνείς είες σε κοσμικές στήλες αρκετά μετά την εκδήλωση.

Είδα την πρεμιέρα του ΚΘΒΕ στο στρατόπεδο Παύλου Μελά. Πέρα από τις πολιτικές μου διαφοροποιήσεις για τον τρόπο εισόδου του ΚΘΒΕ εκεί μέσα, ένιωσα την ανάγκη την επομένη το πρωί να καταθέσω στο facebook κάποιες εν θερμώ σκέψεις μου. Τις παραθέτω στο τέλος αυτού του κειμένου για όσους δεν εχουν λογαριασμό εκεί ή δεν είμαστε "φίλοι". Δεν μπορώ να διαννοηθώ πως δεν υπήρξαν προσκλήσεις σε δημοσιογράφους. Δεν διάβασα τίποτε τις επόμενες ημέρες. Σήμερα μάλιστα βλέπω και το εξής παράδοξο. Η εφημερίδα Μακεδονία που στην αφίσα του ΚΘΒΕ την οποία δημοσιεύει, εμφανίζεται ως χορηγός επικοινωνίας των παραστάσεων αυτών, αλλά δεν έχει την παράσταση στην σταθερή στήλη ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ.
Μου έκανε εντύπωση και η αφίσα η ίδια. Ο Δήμος Παύλου Μελά τη δημοσιεύει χωρίς αναφορά σε χορηγούς επικοινωνίας, ενώ το ίδιο το ΚΘΒΕ στο δελτίο τύπου του διαχωρίζει τους χορηγούς επικοινωνίας από αυτούς που στηρίζουν. Τη Μακεδονία την εφημερίδα δεν την έχει πουθενά:
Χορηγοί Επικοινωνίας
ΕΡΤ Α.Ε., ΕΡΤ 3 , protagon.gr, to ποντικι, ναυτεμπορικη. gr, click@life, EΡΩΤΙΚΟΣ 9,48
Με την Υποστήριξη
TV100, FM100, ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ TV, Ως3 

Αυτό όμως στο δελτίο τύπου. Στην αφίσα που έχει στην ιστοσελίδα του το ΚΘΒΕ η Μακεδονία εμφανίζεται!

Ο Αγγελιοφόρος αντίθετα στη δική του στήλη ΕΞΟΔΟΣ ΘΕΑΤΡΟ έχει την παράσταση. Ο δε Δήμος Παύλου Μελά γράφει για μεγάλη επιτυχία και δημοσιεύει φωτογραφίες για κοσμική στήλη και όχι φωτογραφίες τεκμηρίωσης του τίτλου Μεγάλη επιτυχία στην πρεμιέρα «Έλα απόψε στου...Μελά» Μπέρδεμα, δεν είναι; Να δω τι θα γράφουν οι έρμοι οι ιστορικοί στο μέλλον που θα στηρίζονται σε δελτία τύπου, ανακοινώσεις Δήμων και αποκόμματα εφημερίδων!

ΥΓ
η ανάρτηση στο fb:


Έλα απόψε στου Μελά, να στην παίξουμε καλά: η αρχή του τραγουδιού της επιθεώρησης. Την επιθεώρηση εννοεί να παίξουνε αλλά έπαιξε και με το υποννοούμενο.
Παρατηρήσεις εν θερμώ:
1) Πλούσια παράσταση, άπειρα κουστούμια, εμφανής η διάθεση για εντυπ τραγούδαι αξιοποίηση προσφυγιά του 22 λαΐκησε αφάνταστα με το ποντιακό τραγούδι. Δεν βρέθηκε θεατρικό κείμενο, έστω και επιθεώρησης; Για να μην πω πως ένα νοσταλγικό ποντιακό τραγούδι για τις πατρίδες εικονογραφήθηκε σαν ένα τραγούδι για τη μετανάστευση στην Αμερική ή τη Γερμανία.
6) Έξοχος ο Περζικιανίδης, ατόφιος επιθεωρησιακός ηθοποιός, κάκιστη η επιλογή Τριανταφυλλίδη για τα κείμενα, χαμηλού επιπέδου η σκηνοθεσία με φτηνιάρικα κόλπα, αποκάλυψη οι περισσότερες φωνές, εκπληκτικό το σκηνικό και της παράστ φάρσα η αναπαράσταση του Κασιδιαρονούμερου με φόντο τις φυλακές των μελλοθάνατων αντιφασιστών.
5) Μια αίσθηση στη υγειά μας ρε παιδιά, χωρίς τον Παπαδόπουλο. Πολλοί ηθοποιοί που λέγανε πολλά τραγούδια. Μέχρι και η προσφυγιά του 22 λαΐκησε αφάνταστα με το ποντιακό τραγούδι. Δεν βρέθηκε θεατρικό κείμενο, έστω και επιθεώρησης; Για να μην πω πως ένα νοσταλγικό ποντιακό τραγούδι για τις πατρίδες εικονογραφήθηκε σαν ένα τραγούδι για τη μετανάστευση στην Αμερική ή τη Γερμανία.
6) Έξοχος ο Περζικιανίδης, ατόφιος επιθεωρησιακός ηθοποιός, κάκιστη η επιλογή Τριανταφυλλίδη για τα κείμενα, χαμηλού επιπέδου η σκηνοθεσία με φτηνιάρικα κόλπα, αποκάλυψη οι περισσότερες φωνές, εκπληκτικό το σκηνικό και της παράστασης και του χώρου που την φιλοξένησε.
7) Ακόμη κι έτσι θα την χαιρόμουν αν ήταν η τέταρτη ή πέμπτη είσοδος εκεί του ΚΘΒΕ και όχι η ΠΡΩΤΗ. Για πρώτη ήταν άστοχη η επιλογή.

3 σχόλια:

ο δείμος του πολίτη είπε...

Στα σχόλια για την παράσταση, γενικώς θα συμφωνήσω (αν και η ανάρτηση στο facebook έχει περισσότερα στοιχεία-κριτικές). Ουσιαστικά θα συμφωνήσω ότι δεν μπορεί να παίζει Βέμπο σε χώρο φυλάκισης αγωνιστών, σε μία πόλη που έχασε χιλιάδες Εβραίους (το πιο ανθηρό τμήμα της ίσως), όπου εκτελέστηκαν σε διάφορα σημεία της χιλιάδες κάτοικοι (Χορτιάτη, Σταυρούπολη κλπ).

Από την άλλη, κάπου μου φάνηκε ότι συγχέεις το Δελτίο Τύπου (άκρως υποκειμενικό και στοχευμένο κείμενο) με ένα κείμενο τεκμηρίωσης, μελέτης κλπ. Ότι θα μπορούσε να είχε καμία φωτογραφία του κοινού ή από την παράσταση είναι, είναι αλήθεια...

tsalimi είπε...

Δείμε, η μόνη αναφορά στο Δελτίο Τύπου έγινε για να βγάλω άκρη με τους χορηγούς. Πρόκειται για σχολαστικότητα ερευνητική και τίποτε άλλο.
Κατά τα άλλα στηλιτεύεται το γεγονός πως τα Μέσα Ενημέρωσης προβάλουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο τα Δελτία Τύπου πριν τις εκδηλώσεις και δεν νιώθουν την ανάγκη να γάψουν κατι και μετά, όταν το γεγονός είναι πια είδηση!

ο δείμος του πολίτη είπε...

Με παρεξήγησες, δεν το έβαλα ως κριτική επιθετική, κάθε άλλο. Ως διευκρίνηση το έκανα (αν κι η κριτική είναι δεκτή, γιατί μοιάζει με life style).
Για δε τη Μακεδονία, δεν ξέρω καν τι να πω. Βλέπεις η ιδιωτική γραφειοκρατία είναι χειρότερη από τη δημόσια. Άλλος είναι στο διαφημιστικό κι άλλος στο κασέ ή στην ειδησεογραφία. Πού να βγάλεις άκρη...